řád !!!!
29. 10. 2009
Gymnázium, Praha 9, Litoměřická 726
ŠKOLNÍ ŘÁD
I. Práva a povinnosti žáků
1. Žáci a žákyně chodí do školy, protože mají zájem se něco naučit. Jestliže tento zájem někdo nemá nebo
nestačí požadavkům, bude muset školu předčasně opustit.
2. Povinností žáka je docházet do školy pravidelně a včas podle stanoveného rozvrhu a zúčastňovat se
vyučování všech povinných, volitelných a nepovinných předmětů, které si zvolil.
3. Žáci vstupují do budovy hlavním vchodem. Žákům je po zaplacení vratné zálohy propůjčena šatní
skříňka a čip. Tento čip slouží k odběru stravy ve školní jídelně a k registraci docházky. Každý žák je povinen
zaznamenat každý průchod registrační branou. Úmyslné zneužití čipu nebo poškozování vstupního systému je
považováno za hrubý přestupek proti školnímu řádu.
4. K přezutí nelze používat sportovní obuv, např. tenisky či botasky. Používá se pouze evidentně domácí
obuv. Pokud žák mimořádně přináší do školy hodnotnější věc, má možnost si ji uschovat buď u šatnářek, nebo
v trezorech ve třetím patře (ředitelna, kancelář). Na předměty, které bezprostředně nesouvisí s výukou
(discmany, walkmany, mobilní telefony, fotoaparáty, elektronické diáře apod.), se nevztahuje pojištění a škola
za jejich ztrátu nenese odpovědnost.
5. Při zvonění na začátku vyučovací hodiny je žák povinen být v učebně na svém místě a mít připravené
knihy a sešity předepsané pro vyučování. Povinností žáků je též vést a na požádání předkládat vyučujícímu
studijní materiály dle požadavků jednotlivých vyučujících.
6. Pro osobní hygienu si nosí každý student vlastní potřeby.
7. Každá třída má přidělenu jednu učebnu jako kmenovou. Žáci průběžně kontrolují její stav a zjištěné
závady hlásí třídnímu učiteli.
8. Žáci chodí do školy čistě oblečeni a vkusně upraveni, chovají se ukázněně a plní pokyny všech
pracovníků školy. Chrání své zdraví a zdraví jiných lidí. Šetří elektrickou energii, vodu, udržují pracoviště
v čistotě, dodržují všechny hygienicko-bezpečnostní předpisy a protipožární opatření.
9 Žák by svým chováním měl školu reprezentovat i v době mimo vyučování, a to i v době hlavních
prázdnin. Pokud žák není s něčím ve škole spokojen (jednání učitele, výuka, provoz školy), má právo se obrátit
na vyučujícího, třídního učitele nebo na vedení školy, dodrží-li při tom zásady slušného chování.
10. Ve stanovených termínech se zástupci tříd mohou zúčastnit besed s ředitelem školy.
11. V případě, že žák poškodí nebo zničí jakoukoliv část inventáře či zařízení školy, je ředitelství
oprávněno vymáhat náhradu vzniklé škody. Po příchodu do jiné učebny jsou žáci povinni zkontrolovat její stav.
Zjištěné závady denní služba ihned ohlásí vyučujícímu a třídnímu učiteli. Po skončení vyučování žáci zvednou
v učebnách židle na lavice.
12. V odborných pracovnách a laboratořích se žáci řídí příslušnými laboratorními řády.V žákovské
knihovně se řídí pokyny knihovníka a knihovnickým řádem. Při pobytu na hřišti a v tělocvičně používají žáci
zvláštní obuv, ve které nevstupují do ostatních prostorů školy.
13. Žáci mají možnost za stanovený poplatek využívat kopírovací služby a za dozoru zodpovědné osoby
velké a malé hřiště s umělou trávou a tělocvičnu, pokud nejsou tyto prostory obsazené výukou, úklidem či
pronájmem.
14. Do školní jídelny mají žáci přístup, jen pokud si na daný den objednali oběd. Na vyzvání pracovníka
školy je student povinen prokázat svou totožnost studentským průkazem.
15. Všechny akce ve školní budově se mohou konat jen se svolením ředitele školy.
16. Na každý týden určí třídní učitel tzv. denní službu. Mezi její povinnosti patří: zajišťovat křídu, čistotu
tabule, zhasnout světlo při odchodu z učebny, hlásit vyučujícímu absenci žáků, oznamovat v kanceláři zástupců
ředitele školy nepřítomnost vyučujícího, pokud se nedostavil do pěti minut po zvonění, ověřit po skončení
vyučování, že všechna okna jsou uzavřena a učebna je uklizena požadovaným způsobem.
17. Během vyučování musí mít žáci vypnuté mobilní telefony.
18. Žák si zařizuje věci soukromého charakteru zásadně mimo vyučování. To se týká i lékařských vyšetření.
V případě onemocnění žáka je nutné oznámit třídnímu učiteli důvod nepřítomnosti nejpozději do 48 hodin.
Pokud onemocnění trvá déle, je třeba jej do tří dnů písemně doložit. Veškeré absence jsou zapsány a parafovány
rodiči nebo osobou, která plní vůči studentovi vyživovací povinnost, ve zvláštních případech navíc lékařem, v
omluvném listě a maximálně do týdne po ukončení nemoci odevzdány ke kontrole třídnímu učiteli. Ve
výjimečných případech, a to po písemné dohodě s ředitelem školy, může třídní učitel akceptovat podpis zletilého
studenta.
19. Nemůže-li se žák zúčastnit vyučování z důvodů předem známých, uvolní jej maximálně na pět dní
třídní učitel, na více dní ředitel školy. Uvolnění probíhá na základě písemné žádosti rodičů.
20. O přestávkách je zakázáno opouštět budovu školy. Výjimkou je velká přestávka, během níž mohou žáci
využívat venkovní prostor vymezený parkem mezi přístupovými cestami z ulice Litoměřická. K sezení na
PŘ 1/1/1/2005
2
chodbách využívají žáci lavičky. Pokud žák musí z naléhavých důvodů odejít z vyučování, požádá o dovolení
vyučujícího hodiny, z níž odchází, a dále třídního učitele či jeho zástupce.
21. Žákům je zakázáno kouřit ve vnějších a vnitřních prostorách školy, v bezprostředním okolí školy a při
činnostech organizovaných školou. Žáci mladší 18 let nesmí kouřit ze zákona (zákon 140/1961 v platném znění).
22. Žákům je přísně zakázána manipulace, držení, distribuce a užívání návykových látek v budově školy a
při všech činnostech organizovaných školou. Porušení tohoto ustanovení bude klasifikováno jako hrubý
přestupek.
23. Projevy rasizmu a šikana jsou neslučitelné s profilem žáka gymnázia a budou klasifikovány jako hrubý
přestupek.
24. Při klasifikaci má žák právo vědět, jakých nedostatků se dopustil a jakou známkou byl hodnocen.
Jestliže má žák nebo zákonný zástupce žáka pochybnosti o správnosti klasifikace na konci pololetí, může do tří
dnů ode dne, kdy se dozvěděl o jejím výsledku, požádat ředitele školy o přezkoušení. Žák je v takovém případě
klasifikován na základě výsledku komisionální zkoušky. Pololetní klasifikace je prováděna číselně.
25. O chování a prospěchu žáků škola podává zprávy rodičům, případně osobám, které plní vůči žákům a
studentům vyživovací povinnost.
26. Žáci mají právo volit a být voleni do školské rady, jsou-li zletilí, zakládat v rámci školy samosprávné
orgány žáků a studentů, volit a být v nich voleni, pracovat v nich a jejich prostřednictvím se obracet na ředitele
školy.
27. Žáci mají podle zákona 561/2004 (školský zákon) právo na informace a poradenskou pomoc školy
v záležitostech týkajících se vzdělávání.
28. Zákonní zástupci žáků a zletilí žáci jsou povinni informovat školu o změně zdravotní způsobilosti,
zdravotních obtížích nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh jejich vzdělávání.
29. Pokud žák zamešká ve vyučovacím předmětu více než 30% z hodin odučených za pololetí, může mu
ředitel školy na základě doporučení vyučujícího uložit povinnost prokázat doplnění učiva zkouškou před komisí.
30. Pokud žák potřebuje pomoc při řešení studijních nebo osobních problémů, má možnost obrátit se na
kteréhokoli vyučujícího, třídního učitele, výchovného poradce, vedení školy nebo na školní psycholožku v
pedagogicko-psychologické poradně.
31. Mobily, fotoaparáty a další digitální technika nejsou součástí výuky a mohou být použity pouze na
vyzvání vyučujícího. Porušení tohoto nařízení bude hodnoceno jako hrubé porušení školního řádu.
32. Používání notebooků při výuce
Pro nárokové použití notebooku při výuce je třeba speciální lékařské potvrzení. Nenárokové použití notebooku je
podmíněno souhlasem příslušného vyučujícího a možné po zaplacení nákladů na provoz notebooku 200 Kč/
školní rok. Jako doklad o zaplacení tohoto poplatku slouží kartička zatavená ve folii vedená na jméno studenta.
Tato kartička je v případě porušení pravidel používání žákovi odebrána bez finanční náhrady. Žák smí při výuce
používat textový a tabulkový editor, další programy mohou být spuštěny pouze na vyzvání vyučujícího
(především Explorer a další webové prohlížeče). Porušení pravidel je zapsáno do TK a současně oznámeno
vedení školy.
33. Součástí školních akcí je i „Rozchod“ – volný pohyb skupin žáků ve vymezeném prostoru a době.
34. Vyučujícím je v odpoledních hodinách stanovena konzultační hodina, v případě, že se kryje s rozvrhem
žáka, stanoví vyučující do týdne mimořádný termín konzultace.
II. Žákovské služby
Třídní žákovské služby určuje třídní učitel. Denní službu - dvojici žáků - předem určuje vždy na týden
tak, aby v ní byli při případném dělení třídy zastoupeni žáci obou oddělení. Jejich jména zapíše do příslušné
rubriky v třídní knize. Ostatní služby určuje na delší období, zpravidla na pololetí, případně na celý školní rok.
Denní služba zajišťuje předem od šatnářek, případně v kanceláři, zásobu křídy pro vyučování, myje tabuli,
zhasíná světlo a pečuje o pořádek v učebně. Při příchodu do jiné učebny zkontroluje její stav, zjišťuje závady a
ihned je hlásí vyučujícímu a třídnímu profesorovi. Denní služba je dále povinna hlásit v kanceláři zástupců
ředitele školy a v jejich nepřítomnosti v kanceláři ředitele školy případnou nepřítomnost vyučujícího po uplynutí
5 minut od zvonění na začátku vyučovací hodiny.
O třídní knihu se stará určený žák, který za ni ručí. Ten rovněž upozorní vyučujícího, jestliže třída končí toho
dne vyučovací směnu jeho hodinou, aby dotyčný učitel mohl odnést třídní knihu na určené místo ve sborovně.
Spojka s kanceláří obstarává hromadné potvrzování tiskopisů žáků, a to zásadně jen v úředních hodinách
kanceláře.
Žák sledující změny v rozvrhu je povinen průběžně informovat kolektiv žáků a upozorňovat jej na ohlášené
změny (zastupování, změny místností apod.), a to nejen na aktuální den, ale případně i na dny příští podle
vývěsek. Sleduje proto každý den všechna oznámení na rozvrhové tabuli. Na změny upozorní příp. i učitele,
jichž se změny týkají.
PŘ 1/1/1/2005
3
Mimo tyto služby může třídní učitel žákům rozdělovat i jiné úkoly související s provozem (např. přípravu
pomůcek, výzdobu).
III. Klasifikace
Pololetní klasifikace je složena nejméně ze tří známek, z toho alespoň jedna známka, pokud to hodinová dotace
umožňuje, je z ústního zkoušení. Vyučující je povinen vést elektronickou průběžnou klasifikaci. Známky
musí být zapsány nejpozději týden po jejich udělení. Na začátku školního roku je každý vyučující povinen
studentům sdělit klasifikační kriteria.
Výjimku tvoří klasifikace dle bodu V.
Klasifikace ve vyučovacích předmětech s převahou teoretického zaměření a praktických činností
Stupeň 1 (výborný)
Žák zvládá požadované poznatky, fakta, pojmy, definice i zákonitosti uceleně a přesně a plně chápe vztahy mezi
nimi. Pohotově vykonává požadované intelektuální a praktické činnosti. Samostatně a tvořivě uplatňuje osvojené
poznatky a dovednosti při řešení teoretických a praktických úkolů, při výkladu a hodnocení jevů i zákonitostí.
Myslí logicky správně, zřetelně se u něj projevuje samostatnost a tvořivost. Jeho ústní a písemný projev je
správný, přesný, výstižný. Grafický projev je přesný a estetický. Výsledky činnosti jsou kvalitní. Je schopen
samostatně studovat vhodné texty.
Stupeň 2 (chvalitebný)
Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy, definice i zákonitosti v podstatě uceleně, přesně a úplně.
Pohotově vykonává požadované intelektuální a praktické činnosti. Samostatně a produktivně nebo podle
menších podnětů učitele uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických a praktických úkolů,
při výkladu a hodnocení jevů i zákonitostí. Myslí správně, v jeho myšlení se projevuje logika a tvořivost. Ústní a
písemný projev mívá menší nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. Kvalita výsledků činnosti je
prakticky bez podstatných nedostatků. Grafický projev je estetický a bez větších nepřesností. Žák je schopen
samostatně nebo s menší pomocí studovat vhodné texty.
Stupeň 3 (dobrý)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných poznatků, faktů, pojmů, definic a zákonitostí
nepodstatné mezery. Při vykonávání požadovaných intelektuálních praktických a teoretických činností projevuje
nedostatky. Podstatnější nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele korigovat. V uplatňování osvojených
poznatků při řešení teoretických a praktických úkolů se dopouští chyb. Uplatňuje poznatky a provádí hodnocení
jevů podle podnětů učitele. Jeho myšlení je vcelku správné, ale málo tvořivé, v jeho logice se vyskytují chyby.
V ústním a písemném projevu má nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. V kvalitě výsledků jeho
činnosti se projevují častější nedostatky. Je schopen samostatně studovat podle podnětu učitele.
Stupeň 4 (dostatečný)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných poznatků, faktů, pojmů, definic a zákonitostí
závažné mezery. Při vykonávání požadovaných intelektuálních praktických a teoretických činností je málo
pohotový a má větší nedostatky.v uplatňování osvojených poznatků při řešení teoretických a praktických úkolů
se vyskytují závažné chyby. Při využívání poznatků pro výklad a hodnocení jevů je nesamostatný. V logice se
vyskytují závažné chyby, myšlení není tvořivé. Jeho ústní a písemný projev má vážné nedostatky ve správnosti,
přesnosti a výstižnosti. V kvalitě výsledků jeho činnosti a v grafickém projevu se projevují nedostatky. Grafický
projev je málo estetický. Závažné chyby dovede žák s pomocí učitele opravit. Při samostatném studiu má velké
těžkosti.
Stupeň 5 (nedostatečný)
Žák si požadované poznatky neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery. Jeho
dovednost vykonávat požadované intelektuální a praktické činnosti má velmi podstatné nedostatky.
V uplatňování osvojených poznatků při řešení teoretických a praktických úkolů se vyskytují velmi závažné
chyby. Při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí nedovede vědomosti uplatnit ani s podněty učitele.
Neprojevuje samostatnost myšlení, vyskytují se u něho časté logické nedostatky. V ústním a písemném projevu
má závažné nedostatky ve správnosti, přesnosti i výstižnosti. Kvalita výsledků jeho činnosti a grafický projev
mají vážné nedostatky a chyby nedovede opravit ani s pomocí učitele.
PŘ 1/1/1/2005
4
Klasifikace ve vyučovacích předmětech s převahou výchovného působení
Stupeň 1 (výborný)
Žák je v činnostech velmi aktivní. Pracuje tvořivě, samostatně, plně využívá své osobní předpoklady a velmi
úspěšně je rozvíjí. Jeho projev je esteticky působivý, originální, procítěný, přesný. Osvojené vědomosti,
dovednosti a návyky aplikuje tvořivě.
Stupeň 2 (chvalitebný)
Žák je v činnostech aktivní, převážně samostatný, využívá své osobní předpoklady, které úspěšně rozvíjí. Jeho
projev je esteticky působivý, originální a má menší nedostatky. Žák tvořivě aplikuje osvojené vědomosti,
dovednosti a návyky. Má zájem o umění, estetiku, tělesnou zdatnost.
Stupeň 3 (dobrý)
Žák je v činnostech méně aktivní, tvořivý, samostatný a pohotový. Nevyužívá dostatečně své schopnosti
v individuálním a kolektivním projevu. Jeho projev je málo působivý, dopouští se v něm chyb. Jeho vědomosti a
dovednosti mají četné mezery a při jejich aplikaci potřebuje pomoc učitele. Nemá aktivní zájem o umění,
estetiku a tělesnou kulturu.
Stupeň 4 (dostatečný)
Žák je v činnostech málo aktivní i tvořivý. Rozvoj jeho schopností a jeho projev jsou málo uspokojivé. Úkoly
řeší s častými chybami. Vědomosti a dovednosti aplikuje jen se značnou pomocí učitele. Projevuje velmi malý
zájem a snahu.
Stupeň 5 (nedostatečný)
Žák je v činnostech převážně pasivní. Rozvoj jeho schopností je neuspokojivý. Jeho projev je většinou chybný a
nemá estetickou hodnotu. Minimální osvojené vědomosti a dovednosti nedovede aplikovat. Neprojevuje zájem o
práci.
IV. Klasifikace chování
Hodnocení a klasifikace chování
1. Klasifikováním chování se sleduje dodržování zásad školního řádu, vystupování žáka v kolektivu třídy, vůči
učitelům i ostatním zaměstnancům školy, morální aspekty chování.
2. Známku z chování navrhuje třídní učitel po projednání s ostatními vyučujícími ve třídě.
Schvaluje ředitel školy po projednání v pedagogické radě.
3. Klasifikace chování v jednom klasifikačním období nemá vliv na klasifikaci v dalším období.
4. Při udělení druhého a třetího klasifikačního stupně z chování se zdůvodnění této klasifikace zaznamenává do
třídního výkazu.
5. Chování se klasifikuje těmito stupni:
1. stupeň velmi dobré – žák dodržuje ustanovení školního řádu, má aktivní vztah ke studiu, nenarušuje práci při
vyučování. V jeho chování se projevují kladné morální postoje.
2. stupeň uspokojivé – žák se dopustí závažnějšího přestupku nebo se opakovaně dopouští méně závažných
přestupků proti ustanovení školního řádu, přestože byl na tyto přestupky upozorněn (napomenutí, důtka). Žák
narušuje práci při vyučování. Opakovaná neomluvená absence v délce maximálně 20 hodin.
3. stupeň méně uspokojivé – žák se dopustí závažného přestupku opakovaně. Trvale narušuje práci učitele a žáků
při vyučování. V jednání žáka se projevují negativní morální vlastnosti. Jeho jednání má negativní vliv na ostatní
žáky. Opakovaná neomluvená absence nad 20 hodin nebo souvislá neomluvená absence delší než 1 týden.
Výchovná opatření
A/ Pochvaly
1. Za mimořádný projev aktivity žáka, vynikající pracovní výsledky a za vzornou reprezentaci školy v
mimoškolních akcích (soutěžích) jsou udělovány pochvaly třídního učitele nebo ředitele školy.
2. Pochvaly se udělují před kolektivem třídy, ve zvláštních případech před kolektivem celé školy.
3. Zdůvodnění pochvaly se zaznamenává do třídního výkazu.
PŘ 1/1/1/2005
5
B/ Kázeňská opatření
Podle $10 odst. 3 vyhlášky 13/2005 Sb. existují tato výchovná opatření k posílení kázně žáků:
napomenutí třídního učitele
důtka třídního učitele
důtka ředitele školy
a dále dle § 31 odst. 2 až 4 zákona 561/2004 Sb.
podmíněné vyloučení
vyloučení
Zásady pro udělení uvedených opatření
1. Napomenutí třídním učitelem – za ojedinělý přestupek
2. Důtka třídního učitele – za opakovaný závažnější přestupek, čtyři pozdní příchody do školy, dva zápisy v TK,
neomluvenou absenci - jednorázovou max. 1 den, za narušování práce učitele a žáků při vyučování a nevhodné
chování při mimoškolních akcích. O udělení rozhoduje třídní učitel.
3. Důtka ředitele školy – za závažný přestupek proti řádu školy a zásadám morálky nebo za opakované méně
závažné přestupky. O udělení rozhodne ředitel školy na základě návrhu třídního učitele.
4. Vyloučení ze studia – za mimořádně závažný přestupek proti školnímu řádu a zásadám morálky nebo za
opakované přestupky po udělení důtky ředitele školy. O udělení rozhodne ředitel školy na základě návrhu
třídního učitele. V tomto případě je možné i podmíněné vyloučení.
5. Zdůvodnění výchovného opatření se zaznamenává do třídního výkazu.
6. Po disciplinárním opatření obvykle následuje snížení stupně klasifikace chování.
V. Dodatečné a komisionální zkoušky:
A) Individuální studium: – pouze na doporučení lékaře pro mimořádně nadané žáky nebo vrcholové sportovce:
1) Žák má vymezené úlevy – např. částečné osvobození od docházky na některé předměty
2) Zkoušení probíhá v termínech po dohodě s vyučujícími ve vyučovacích hodinách, přítomnost dalšího
vyučujícího při zkoušce není povinná. Pokud je zkoušen mimo vyučovací hodinu, pak je to zkouška před komisí
a komise je tříčlenná.
3) Žák musí splnit všechny předepsané písemné práce (kompozice), součástí zkoušky může být i
písemná část.
4) Žák je zkoušen za klasifikační období zpravidla nejméně dvakrát.
B) Komisionální zkoušky podle vyhlášky 13/2004 Sb. Vyhláška o středním vzdělávání §6:
Zkoušky se konají v těchto případech:
a) jedná-li se o přezkoušení pro nesouhlas s klasifikací nebo pro porušení předpisů
b) koná-li se opravná zkouška
Zkušební komise je tříčlenná. O zkoušce se pořizuje zápis.
C) Zkouška k doplnění klasifikace:
Vyučující podá řediteli návrh na zkoušku k doplnění klasifikace v těchto případech:
1) Žák zameškal 30 a více procent odučených hodin ke dni 20. 11. včetně
2) Žák zameškal 30 a více procent odučených hodin ke dni 10. 1. včetně
3) Žák zameškal 30 a více procent odučených hodin ke dni 20. 4. včetně
4) Žák zameškal 30 a více procent odučených hodin ke dni 10. 6. včetně
Zda se bude zkouška konat, termín její způsob určí ředitelství školy. Váha známky a rozsah učiva je určen
zkoušejícím. O této zkoušce musí být pořízen zápis (protokol o zkoušce k doplnění klasifikace).
D) Prodloužené klasifikační období:
V případě, že vyučující nemá dostatek podkladů pro klasifikaci může být žákovi prodlouženo
klasifikační období.
PŘ 1/1/1/2005
6
Po projednání s vyučujícím určí ředitel školy náhradní termín hodnocení žáka. V prvním pololetí musí být žák
doklasifikován do 30. 6., jinak se za první pololetí nehodnotí. Ve druhém pololetí musí být žák doklasifikován
do 30. 9., jinak neprospěl. Do doby hodnocení navštěvuje žák nejbližší vyšší ročník. Zkoušení probíhá stejným
způsobem jako v průběhu roku.
E) Státní maturita
V souladu se zákonem 561/2004 Sb. škola připravuje studenty na tyto tři volitelné zkoušky, které jsou
součástí státní maturity:
matematika
občanský a společenskovědní základ
informatika
VI. Závěr
Tento organizační řád platí až do odvolání. Může být podle potřeby doplňován či měněn. Každá změna
bude všem žákům a učitelům řádně oznámena. Podmínky klasifikace jsou platné od druhého pololetí šk. roku
2005/6.
Tento vnitřní řád platí od 7. října 2009 a současně se tímto dnem ruší platnost dosavadního vnitřního
řádu školy z 23. 9. 2009.
PŘ 1/1/1/2005
7
Gymnázium, Praha 9, Litoměřická 726
ŠKOLNÍ ŘÁD – pedagogičtí pracovníci
I. Povinnosti učitelů
1. Vyučující se řídí rozvrhem školy. Každou změnu v něm, přesun či výměnu hodin nebo místností je
nutno hlásit předem zástupkyni ředitele školy a vyžádat si její souhlas.
2. Rozdělení vyučovací doby a přestávek je stanoveno zvláštní úpravou, veřejně oznámenou a vyvěšenou.
Na každý měsíc je vydán plán práce. Ten je trvale vyvěšen ve sborovně a každý je povinen jej pozorně sledovat.
3. Vyučující přicházejí do školy nejpozději 15 minut před začátkem vyučování nebo jiné pracovní
povinnosti a odcházejí 5 minut po ukončení řádné vyučovací hodiny. Při příchodu se seznámí se všemi
vývěskami ve sborovně a na rozvrhové tabuli.
4. Všichni vyučující jsou povinni chodit ve škole přezutí. Boty a svrchní oděv odkládají na místě k tomu
určeném. Cenné osobní věci si je každý povinen zajistit proti zcizení. K uschování cenných předmětů je možno
využít trezory ve třetím patře.
5. Vyučující, který má ve třídě první vyučovací hodinu, přinese třídní knihu do třídy, kde další péči o ni
převezme určený žák. Ten učitel, který má ve třídě poslední hodinu, odnese třídní knihu bez průtahů zpět do
sborovny a uloží ji na určené místo. Při střídání místností odchází učitel z učebny jako poslední, přehlédne
pořádek, zhasne světla a odbornou učebnu zamkne. Vyučuje-li v dělené třídě, přikáže na začátku hodiny, jakmile
ukončí zápis do třídní knihy, aby ji žák denní služby odnesl k zápisu do druhého oddělení.
6. Zapisuje do třídní knihy ihned na začátku hodiny, odpovídá za úplnost a přesnost zápisů v třídní knize,
zejména za úplný zápis absence žáků. Třídní knihu nevynáší ze školní budovy.
7. Každý přesně dodržuje vyučovací dobu, nastupuje do hodiny ihned po zazvonění a končí ji se
závěrečným zvoněním. Zodpovídá za dodržování vnitřního řádu učebny. V případě rozhlasové relace setrvá
ve třídě, dbá o klid žáků, ohlášené zprávy či informace případně sám vhodně komentuje. Odpovídá za šetření
školního majetku, za čistotu a pořádek v učebně při své hodině, dodržuje všechna úsporná energetická opatření.
Každou závadu ihned hlásí správci místnosti nebo přímo hospodářce školy. Dohlíží v každém okamžiku a při
každé příležitosti na chování žáků a zjednává okamžitě nápravu.
8. Každý z profesorů dbá na dodržování vnitřních směrnic a školního řádu. Respektuje všechna opatření
třídního profesora a informuje ho průběžně o závažných problémech ve třídě. Přestupky žáků ve své hodině řeší
v rámci klasifikačního řádu sám a pokud jeho kompetenci přesahují, obrací se s konkrétním návrhem na třídního
profesora.
9. Všichni vyučující se zúčastňují příslušných porad a podílejí na přípravě zpráv o třídách, v nichž vyučují.
Účastní se veškerého jednání, které vyvolá podle potřeby třídní profesor nebo výchovný poradce.
10. Potřebuje-li se profesor krátkodobě uvolnit z vyučování, ať už z důvodů služebních nebo těch, které
vymezuje Zákoník práce, předem písemně požádá ředitele školy o souhlas.
11. V případě odpadlé hodiny vykonává vyučující povinnosti pohotovosti.
12. Zaměstnanci školy jsou povinni zaregistrovat svou přítomnost ve škole pomocí docházkového systému.
Úmyslné zneužití čipu bude považováno za hrubé porušení pracovní kázně.
13. Vyučující VP a NP vede obsah a docházku v třídní knize VP a NP, zaznamenává omluvené a
neomluvené hodiny, případné problémy konzultuje okamžitě s třídním učitelem. Na konci pololetí předává počty
zameškaných hodin třídnímu učiteli.
II. Zvláštní povinnosti třídního profesora
1. Podle potřeby hospituje ve své třídě a svolává třídnické hodiny žáků. Jejich náplň volí podle vlastních
výchovných záměrů nebo podle pokynů ředitele školy. V závažných případech svolává po dohodě s ředitelem
školy též porady profesorů, kteří v jeho třídě vyučují.
2. Soustavně kontroluje docházku, zjišťuje a prověřuje příčiny a důvody absencí žáků i pozdních příchodů.
Kontroluje klasifikaci své třídy v elektronické podobě, výsledky jednotlivých žáků sleduje a konzultuje je
s vyučujícími. Upozorňuje ostatní vyučující na jemu známé potíže a problémy žáků - zdravotní, rodinné apod.
Každý týden uzavírá třídní knihu, nejpozději do následujících deseti dnů.
3. Žádá-li žák o uvolnění z vyučování na dobu max. 5 dnů, vyřídí jeho žádost na základě písemného
sdělení rodičů podle vlastní úvahy sám. Uvolnění na dobu delší vyřizuje ředitel školy na základě stručné písemné
žádosti výhradně rodičů žáka (i zletilého). Žádosti různých organizací slouží jen jako doklad - příloha žádosti
rodičů. K té se třídní profesor též písemně vyjadřuje.
4. Na začátku školního roku rozdělí žákům úkoly podle vnitřního řádu, poučí je o jejich povinnostech a
průběžně je kontroluje.
PŘ 1/1/1/2005
8
III. Povinnosti dozírajících profesorů
1. Dozor zajišťují profesoři podle rozvrhu sestaveného zástupkyní ředitele a schváleného ředitelem školy.
Nemůže-li pověřený profesor nastoupit svůj dozor z jiných důvodů, než je jeho nepřítomnost pro nemoc, zajistí
si sám náhradu a oznámí tuto změnu zástupkyni ředitele.
2. Dozor na chodbách začíná v 7.45 hod. Pedagogický dozor dohlíží, aby přesun tříd během přestávek byl
ukázněný, aby chování žáků odpovídalo společenským normám a ustanovením školního řádu. Kontroluje
zejména zákaz kouření žáků ve všech prostorách budovy, dbá, aby žáci neposedávali na chodbách, na schodech,
na oknech a na topení.
3. Pedagogický dozor v jídelně nastupuje podle zvláštního rozvrhu tak, aby byl na místě před příchodem
největšího náporu žáků. Organizuje řazení žáků na chodbě, dbá, aby žáci nehlučeli, kulturně stolovali, uklízeli
po sobě nádobí a aby se v jídelně zbytečně nezdržovali. Spolupracuje při organizaci výdeje stravy s vedoucí
kuchyně.
4. Suplovací pohotovost: pokud není vyučující určen přímo do výuky, projde po pěti minutách budovu.
Pokud nezjistí žádné závady, zdržuje se dále ve svém kabinetě.
5. Suplovací pohotovost - 5.,6.,7. vyučovací hodina: pokud není vyučující určen přímo do výuky,
zajišťuje dohled na chodbách a v učebnách, ve kterých se neučí. Dohled je zajišťován pravidelnou (alespoň 3x)
obchůzkou budovy. Pokud je volných pohotovostí více, je možno si dohled rozdělit. V rámci suplování nesmí
odpadnout vnitřní hodiny.
IV. Pohotovostní služba
Učitelé, kteří mají podle rozvrhu pohotovost, přehlédnou na začátku hodiny rozvrhové změny
v zastupování a přesvědčí se, zda jsou určeni k vyučování. Pokud ne, zdržují se ve svém kabinetu, občas projdou
celou budovu a při tom dohlížejí na klid na chodbách, zkontrolují pořádek v šatnách, zhasínají zbytečně svítící
světla a zjišťují, zda se na chodbách ve škole nezdržují cizí návštěvníci. Po celou dobu pohotovosti nesmí určený
učitel odejít ze školní budovy.
V. Neodborné suplování
Učitelé, kteří neodborně suplují, mohou po dohodě s vedením celou třídu přesunout v rámci areálu
školy. Při tomto suplování vykonávají pouze dozor.
VI. Závěr
Tento organizační řád platí až do odvolání. Může být podle potřeby doplňován či měněn. Každá
změna bude učitelům řádně oznámena.
Tento vnitřní řád platí od 1. dubna 2008 a současně se tímto dnem ruší platnost dosavadního vnitřního
řádu školy z 1. 11. 2007.
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář